06.01.2009

Rezolutii ecologice pentru 2009



Atunci cand inca un an se incheie si unul nou se asterne in fata noastra, am tendinta de a face bilanturi - ce-am facut, ce mai era de facut, ce imi propun pentru noul an. Desi am reusit sa acopar o parte din rezolutiile anului trecut, am ramas deficitara la anumite capitole. Asa ca, iata lista cu ceea ce-mi propun pentru 2009.


1. Am ramas in continuare deficitara la capitolul bicicleta asa ca anul acesta imi propun sa recuperez. De curand am aflat ca 70% din calatoriile cu masina sunt mai scurte decat 5 km. Pentru asemenea distante am putea inlocui masina cu bicicleta, cu mersul pe jos sau cu mijloacele de transport in comun. Este mai ieftin si mai sanatos.

2. Anul acesta vreau sa particip macar la o campanie de impadurire. Sunt convinsa ca si anul acesta va fi unul bogat in astfel de evenimente. Asa ca daca v-ati propus acelasi lucru, fiti pe faza pe la inceputul primaverii si inscrieti-va ca si voluntar in cadrul organizatiilor care se ocupa de asa ceva.

3. Voi continua sa am la mine mereu macar o punga pentru cumparaturi pentru a nu ma trezi cu un munte de pungi de plastic acasa. Din fericire, anul acesta suntem ajutati si de noua legislatie, care prevede ca vom plati pentru fiecare punga pe care o luam din magazine.

4. Desi nu voi putea renunta definitiv la carne, mi-am propus ca anul acesta sa incerc sa experimentez beneficiile unei alimentatii in care carnea are o proportie mai mica fata de anii trecuti. Beneficiile apar nu numai la nivelul personal, dar si la nivelul mediului inconjurator, si asta pentru ca industria carnii are un impact puternic asupra acestuia:

- foloseste 70% din toate terenurile agricole si 30% din suprafata uscatului
- contribuie la distrugerea solului: unde se cultiva recolte furajere se pierd 13 tone sol per hectar/per an, la pasunat 6 tone, iar la pasunat intensiv peste 100 tone
- e responsabila de 18% din emisiile de gaze cu efect de sera, adica mai mult decat sectorul transporturilor
-64% din emisiile umane de amoniac, contribuind în mod significant la ploile acide si acidificarea ecosistemelor
-8% din consumul anthropogenic de apa, în special pentru irigarea recoltelor furajere
- granele furajere folosite numai SUA ar putea hrani 840 de milioane de oameni
-reprezinta o conversie deosebit de ineficienta a energiei (energie provenita în special din combustilii fosili - ingrasamintele sunt facute din petrol).


5. Si nu in ultimul rand - voi incerca sa scriu in continuare despre diverse moduri in care putem proteja si diminua impactul nostru asupra mediului inconjurator. Fiecare dintre noi ii poate convinge pe cei apropiati sa adopte o atitudine mai prietenoasa si mai protectiva fata de mediul in care traim. Chiar daca aportul nostru la aceasta cauza este minor, nu uitati ca actiunea colectiva poate face o diferenta semnificativa.


Voi ce v-ati propus pentru 2009?